ingevanoorschot.reismee.nl

Topweekend!!

Hoi allemaal,

Na alle heftige indrukken van de eerste week, was het tijd voor een weekend vol met leuke dingen! Vrijdag zijn we na onze stage naar een speelgoedwinkel gegaan om onze eerste inkopen te doen voor het weeshuis van ons donatiegeld. We merkten dat de kinderen helemaal geen speelgoed hebben, waardoor het voor ons erg lastig is om activiteiten te doen met deze kinderen. Veel verder dan schipper mag ik over varen, verstoppertje en tikkertje kwamen we niet. We hebben daarom allerlei materialen gekocht waar de kinderen mee kunnen spelen en de kinderen geprikkeld worden om zich te ontwikkelen. Hierbij kun je denken aan voetballen, springtouwen, knutselspullen, stiften, kleurpotloden, kleurboeken, vingerverf enz. Daarnaast hebben we ook materialen gekocht voor de docent van de homeschooling. Ze vertelde ons dat ze maar een zeer beperkt aantal materialen heeft, waardoor het soms erg lastig is om iets uit te leggen aan de kinderen. Omdat de homeschooling een onderdeel is van het weeshuis, hebben we besloten om haar ook te helpen. We hebben een schoolbord gekocht, een klok, maatbekers voor het rekenen, rekenrekken, schriften, potloden enz. Morgen gaan we dit aan haar geven, dus ik ben erg benieuwd naar haar reactie! Vrijdagavond zijn we gaan braaien bij een ander guesthouse waar Nederlandse jongeren wonen. Hier wordt het woord barbeque niet gebruikt, dus vandaar het woord braaien haha! Daarna zijn we gezellig op stap geweest en hebben we onze Afrikaanse dansmoves even laten zien. Haha dit was echt heel leuk!

Zaterdag moesten we al vroeg op, maar dat ging zonder problemen. Vandaag gingen we namelijk naar het Addo elephant park! Met twee busjes zijn we daar naartoe gereden en vervolgens zijn we van 10 tot 6 in dat park geweest. Geweldig wat we daar allemaal gezien hebben! Nadat we twee seconden in het park waren, zagen we al de eerste olifant op zo'n 10 meter afstand. Wat een geweldig mooie beesten! De rest van de dag hebben we nog allerlei dieren gezien. Een neushoorn, zebra's, schildpadden, vogels, buffels en leeuwen! Het voelde echt als een geluksdag. Joe (een chauffeur van één van de busjes) vertelde dat hij al 30 keer in dit park was geweest en pas twee keer een leeuw had gezien. We hebben dus erg veel geluk gehad. Vond het toch best wel spannend dat zo'n beest op ongeveer 7 meter van mij af stond. Dus zeker weten weer een angst overwonnen, jeeej! Papa en mama, ik heb zeker weten ergens een foto tussen zitten van deze dag die heel mooi is voor boven jullie bed! Hahaha!

Zondag moesten we weer vroeg uit de veren, maar ook nu vond ik het niet erg. We gingen weer met twee busjes naar Jeffrey's Bay. Dit is het een na mooiste surfstrand van de wereld. 's Ochtends waren we even bang dat het geen lekker weer zou worden om op het strand te liggen, maar ook vandaag hadden we weer veel geluk. Het weer was prachtig en we hebben een heerijk relax dagje gehad op het strand. Heeel veel ingesmeerd en toch best wel verbrand 's avonds. Maar gelukkig is dat nu al weer weggetrokken! Gisteravond hebben we het weekend afgesloten met een braai bij ons thuis met een hele groep mensen. Het duurde behoorlijk lang voordat de braai aan was, omdat het erg hard waait hier. Port Elizabeth staat bekend als de windy city, en dat hebben we gemerkt ook! Maar het was erg gezellig en we waren weer klaar voor een nieuwe stageweek!

Vandaag hebben we mama Gladys (de mama van het weeshuis) heel erg verrast. We hadden een afspraak voor haar gemaakt bij een beautysalon en hebben daar voor haar een gezichtsbehandeling, een manicure behandeling en een pedicure behandeling geregeld. Ook dit hebben we voor elkaar gekregen met behulp van het donatiegeld! De reden waarom we hiervoor gekozen hebben is de volgende: Mama Gladys is de hele dag bezig met alle kinderen en heeft totaal geen tijd voor haarzelf en heeft zelf ook helemaal niks. Ze deelt zelfs haar slaapkamer met een aantal kinderen. Alles wat ze heeft, geeft ze weg aan de kinderen. We vonden het erg leuk om haar eens in het middelpunt van de belangstelling te zetten, omdat het geweldig is wat zij bereikt heeft door het oprichten van het weeshuis. Om tien uur vanmorgen hebben we haar opgehaald en hebben we haar verteld dat ze een dagje met ons mee mocht. We zijn eerst ergens wat gaan eten en hebben heel veel gepraat over de achtergrond van alle kinderen in het weeshuis. Het is erg lastig om hier in het weeshuis over te praten, dus dit was een goede gelegenheid om meer over de kinderen te weten te komen. Erg heftig om al deze verhalen te horen! Vervolgens zijn we naar Beautiful You gegaan waar we om 12 uur een afspraak hadden voor mama Gladys. Ze vond het helemaal geweldig en ze heeft erg genoten. Ze heeft gehuild omdat ze het zo geweldig vond dat we dit voor haar gedaan hebben en het was zo'n grote ervaring die ze nog nooit had meegemaakt, zei ze. Tijdens de behandeling vertelde ze ook dat ze nog nooit zoiets fijns gevoeld heeft. Het was erg dankbaar en we hebben haar met een big smile weer teruggebracht naar het weeshuis.

Morgen gaan we onze materialen geven in het weeshuis en in de homeschooling, dus ik denk dat ze dan opnieuw weer erg verrast zijn! Het geeft een fijn gevoel dat je voor deze mensen zoveel kunt betekenen!!

Veel liefs uit het zonnige Port Elizabeth! Xxxx

Marjon Kok

Goed werk Inge en alle andere meiden,ga zo door,het is voorbij voor je het weet,niks is zo mooi als een lach op deze mensen hun gezicht als jullie met al die kadootjes en verwennerijtjes aankomen,hier doe je het allemaal voor.

Henk en Ria

Ha Inge en "collega's" wat fijn dat jullie zoveel goede dingen kunnen doen. Super!!!
Geniet van alle mooie dingen.
Groetjes

Commundo